Recenzje Banishers: Ghosts of New Eden pokazują, że najnowsze dzieło studia Don't Nod to emocjonalny rollercoaster. Developerzy wyciągnęli wnioski z premiery Vampyra i stworzyli grę, która stoi przede wszystkim fabułą. Recenzenci chwalą ją niemal jednogłośnie. Nieco gorzej wypada kwestia rozgrywki - z jednej strony pochwały za system walki, z drugiej zarzuty o powtarzalność. Mimo kilku niedociągnięć, Banishers zostało okrzyknięte najlepszą dotychczasową grą Don't Nod.
Recenzje chwalą fabułę Banishers
Banishers: Ghosts of New Eden zebrało bardzo dobre recenzje, jeśli chodzi o fabułę gry. Krytycy chwalą ją niemal jednogłośnie za wciągającą historię pełną zwrotów akcji. Według wielu recenzentów jest to najmocniejszy punkt najnowszego dzieła studia Don't Nod, które wyciągnęło wnioski z wcześniejszych projektów.
Liam Croft z serwisu Push Square pisze wprost, że "dzięki Banishers studio Don’t Nod osiąga nowy szczyt swojego rozwoju, łącząc doskonałą narrację z wciągającą i przyjemną rozgrywką". Z kolei Joe Parlock z TheGamer przyznaje, że "prawdopodobnie w najbliższym czasie nie znajdziecie lepszej historii od tej w Banishers".
Nie tylko zagraniczni recenzenci doceniają emocjonalny rollercoaster, jakim jest fabuła Banishers. Również rodzimi krytycy, jak Karol Laska, chwalą grę Don't Nod za świetnie poprowadzoną opowieść. Choć nie brakuje głosów krytyki dotyczących rozgrywki, historia gry zbiera same pozytywne opinie.
Rozgrywka momentami powtarzalna według recenzji
Mocną stroną Banishers jest fabuła, natomiast rozgrywka zebrała w recenzjach mieszane opinie. Z jednej strony system walki spotkał się z pochlebnymi ocenami. Krytycy chwalą dynamiczne starcia z przeciwnikami. Jednak z drugiej strony pojawiają się zarzuty o monotonię i powtarzalność.
Jon Bailey z GamesRadar stwierdza wprost, że "otwarty świat pełen monotonnych potyczek i bezmyślnej powtarzalności może mocno odstraszyć". Ten sam zarzut pada z ust Joe'a Parlocka z TheGamer. Według niego, mimo świetnej fabuły, "jest też wiele lepszych sposobów na spędzenie czasu" niż rozgrywka w Banishers.
Powtarzającym się problemem jest również zbyt mała różnorodność przeciwników, z którymi muszą mierzyć się bohaterowie. Choć walka sprawia przyjemność, brak urozmaicenia w tym elemencie obniża oceny gry. Mimo tych wad, rozgrywka wciąż broni się na tle konkurencji, co przekłada się na wynik ocen.
Czytaj więcej: Ukryte tajemnice gry Banishers: Duchy Nowego Edenu - zapowiedź fabularna
Banishers najlepszą grą studia Don’t Nod
Pomimo pewnych niedociągnięć związanych z rozgrywką, Banishers: Ghosts of New Eden zebrało najlepsze oceny spośród dotychczasowych gier studia Don't Nod. Średnia ocen na portalu Metacritic oscyluje na poziomie 80 punktów, co jest bardzo dobrym wynikiem.
Platforma | Ocena na Metacritic |
PC | 79 |
PlayStation | 78 |
Xbox | 81 |
Mocną stroną gry jest więc przede wszystkim fabuła, która pozwoliła zdobyć Banishers tak wysokie noty. Nie bez znaczenia jest też bardzo klimatyczna i dopracowana oprawa graficzna. O sukcesie zadecydowało połączenie tych elementów z dobrze ocenianym systemem walki. Dzięki temu gra zebrała lepsze oceny niż Vampyr czy Tell Me Why od tego dewelopera.
Dlaczego Banishers odniosło sukces?
Banishers: Ghosts of New Eden to kolejny tytuł francuskiego studia Don't Nod, który zebrał bardzo dobre recenzje. Czym zawdzięcza ten sukces? Po pierwsze, deweloper postawił na swoje mocne strony, czyli świetną fabułę, klimatyczną oprawę wizualną oraz satysfakcjonujący system walki. W połączeniu z wciągającą historią i zwrotami akcji dało to świetny efekt.
Po drugie, studio wyciągnęło wnioski z recenzji takich gier jak Vampyr czy Tell My Why i poprawiło te elementy, które budziły zastrzeżenia. Udało się wypośrodkować nacisk na fabułę i rozgrywkę, nie faworyzując żadnego z tych elementów. To sprawiło, że Banishers jest jedną z najbardziej równych i zrównoważonych produkcji Don't Nod.
Mała różnorodność przeciwników minus dla Banishers
Choć Banishers zebrało bardzo dobre oceny, recenzenci wytknęli kilka mankamentów tej gry. Jednym z najczęściej pojawiających się zarzutów jest mała różnorodność przeciwników, z którymi mierzą się bohaterowie.
Jak pisze Liam Croft z Push Square, "mała różnorodność przeciwników i wady techniczne powstrzymują grę przed osiągnięciem prawdziwej wielkości". Jon Bailey dodaje natomiast: "otwarty świat pełen monotonnych potyczek i bezmyślnej powtarzalności może mocno odstraszyć".
Kolejnym minusem jest nierówny poziom trudności. Graczom próbującym przejść grę na wyższym stopniu trudności zdarza się natknąć na zbyt wymagające starcia. Z kolei na łatwiejszym poziomie gra momentami nudzi powtarzalnością. Deweloperzy powinni lepiej wyważyć trudność na poszczególnych etapach gry.
Recenzent doceni emocje, ale gra go znudzi
Joe Parlock z serwisu TheGamer w swojej recenzji przyznaje, że "Banishers to gra, o której będę myślał przez długi czas, na dobre i na złe". Docenia więc emocje, jakie dostarcza, zwłaszcza fabuła gry studia Don't Nod.
Jednocześnie zaznacza jednak, że "prawdopodobnie w najbliższym czasie nie znajdziecie lepszej historii od tej w Banishers, ale jest też wiele lepszych sposobów na spędzenie czasu". Oznacza to, że mimo wciągającej opowieści, rozgrywka go znudziła.
Banishers to gra, o której będę myślał przez długi czas, na dobre i na złe. Prawdopodobnie w najbliższym czasie nie znajdziecie lepszej historii od tej, ale jest też wiele lepszych sposobów na spędzenie czasu.
Podobne odczucia ma Jon Bailey z GamesRadar, który pisze: "Po dobrnięciu do końca wątpię w to, czy Banishers pozostanie na długo w moich myślach". Docenia więc fabułę, ale uważa, że schematyczna rozgrywka nie pozwoli mu zapamiętać gry na dłużej.
Wysokie noty Banishers na Metacritic mimo wad
Mimo kilku wytkniętych wad, takich jak mała różnorodność przeciwników czy momentami nudna rozgrywka, Banishers: Ghosts of New Eden zebrało bardzo dobre oceny od recenzentów.
Średnia ocen z portali recenzenckich wynosi 80/100 punktów na Metacritic. To świetny wynik, zważywszy na niedociągnięcia w warstwie gameplayu. Pokazuje to siłę fabuły oraz innych elementów, które zdecydowały o sukcesie gry studia Don't Nod.
Platforma | Ocena na Metacritic |
PC | 79 |
PlayStation | 78 |
Xbox | 81 |
Najwyższą ocenę Banishers uzyskało w wersji na Xboxa, za którą otrzymało 81 punktów w agregatorze Metacritic. Tylko o 2 punkty niższą notę przyznali recenzenci wersji pecetowej (79). Najniżej oceniono wydanie na PlayStation 4 - 78 punktów. Są to jednak wciąż bardzo wysokie wyniki, które pokazują, że gra zebrała pozytywne recenzje.
Podsumowanie
Banishers: Ghosts of New Eden to kolejna gra studia Don't Nod, która zebrała bardzo dobre recenzje. Jej najmocniejszą stroną jest fabuła - emocjonalny rollercoaster pełen zwrotów akcji. Recenzenci chwalą ją niemal jednogłośnie. Gorzej wypada natomiast ocena rozgrywki. Choć walka dostarcza satysfakcji, pojawiają się zarzuty o małą różnorodność przeciwników i powtarzalność. Mimo tych wad gra zebrała świetne oceny, przez co została okrzyknięta najlepszą dotychczasową produkcją studia.
Banishers: Ghosts of New Eden zdobyło na Metacritic średnią ocen 80/100. Najwyższą notę otrzymało w wersji na Xboxa - 81 punktów. Wersja pecetowa zebrała 79 punktów, a wydanie na PlayStation 4 - 78. Pokazuje to, że pomimo pewnych niedociągnięć gra spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem krytyków i fanów gier akcji oraz fabularnych.